تحقيقات

أعتراض أصحاب التكاتك علي قرار محافظ الشرقية والاهالي قرار سليم

بعد قرار محافظ الشرقية بمنع سير التوكتوك داخل المدن والمراكز وأقتصراها علي القري .

حيث أمرالدكتور ممدوح غراب محافظ الشرقية  بعدم سير التكاتك بشوارع المدن في جميع مراكز الشرقية  وذلك اعتباراً من يوم السبت القادم .

وأضاف انه سيتم سير التكتوك داخل الفرى طبقاً لقواعد المنظومه المروريه وعلى اصحاب التكاتك سرعه التوجهه لإدارة المرور لإنهاء إجراء التراخيص وسيتم ضبط التوكتوك المخالف ومصادرته وفرض غرامه على مالكه.

 

وقد أثار هذا التصريح العديد من التانقضات بين السكان وأصحاب التكاتك رصد “الدليل نيوز” رد فعلهم علي القرار  فمنهم من أيد هذا القرار ومنهم من عارضه حيث قال احد المواطنين يدعى محمد عبد الوهاب

القرار غير مدروس لان معظم الناس حاليا تستخدم التوكتوك وخاصة كبار السن .

وأضاف محمد عبد الوهاب : ماينفعش ناخد قرار علي حساب الطبقة الفقيرة وعلي حساب الشباب الشقيان .

 

وقال اخر يدعى مصطفى الدسوقى : منيا القمح قبل. التكاتك كانت انضف كتير. وموضوع الناس اللي مش هتلاقي شغل تنزل تشتغل بالتوكتك في القري. والناس اللي بيقلك مفيش مواصلات داخلية. متحسسنيش ان منيا القمح دولة دا هيا شارعين وكنا عيشين فيها طول عمرنا من غير قزارة وبشاعة منظر التوكتوك) واضافت اخرى تُدعى سهر رافت (ازاي مينفعش الشوارع الرئيسيه تمام ميمشيش فيها انما باقي البلد لازم توكتك راجعين من السوق وشايلين شنط تقيله ناس مسنه واحده وبعيالها ومش عارفه تمشي مفيش غني عنه طبعا) واضافت اخرى تُدعى نجلاء فتحى (في ناس كبيره مش بتقدر تروح تقبض معاشها وتجيب متاطلبتهم وفي ناس بتكون مريضه محتاجه للدكتور ومش بتقدر تمشي وستات كبيره مش بتقدر تروح السوق غير بيه وبيشيل حاجتها ارحموا من في الارض يرحمكم من في السماء نقنن التاكتك مش نمنعها) .

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى
Verified by MonsterInsights