تحقيقات

أحمد تركي ” ربنا بياخد من البني ادم حاجه وبيعوضه بحاجة تانية “

كتبت : منار المنياوي

عندما نتحدث عن البصر والبصيره يدور في أذهان بعضنا عدة تساؤلات ، هل البصر عائق لنا ليجعلنا نرى ما يمنع عن الانجاز ؟! ام نحن نستخدم البصر بشكل خاطيء ؟! هل للرؤية مفهوم اخر عند البعض ؟! وهل كل المنعمين بالبصر يملكون البصيره؟! الكثير والكثير من الأسئلة وخاصة عندما نتحدث أشخاص رائعين تحدوا الكثير من الصعاب ، تحدوا  انفسهم، أصبحوا ملهمين بتميزهم لمن حولهم من جميع الأعمار والفئات.

احمد تركي شاب في اوائل العشرينات من عمره فاقد بصره ، يدرس في الأكاديمية البحرية بيزنس قسم ماركتينج ، وأخصائي تغذية معتمد من مؤسسة issa الأمريكية تمنحة القدرة علي عمل أنظمة غذائية للناس ، أنشئ حساب على انستجرام لتوعية الناس على التغذية السليمة لأجسامهم قال أحمد تركي للدليل نيوز :- انا عملت فيديوهات بوعي الناس لان بشوف ان كل واحد ليه نظام أكل مختلف عن التاني ، لكن مش بشوف دا في مصر ، هنا بيمشوا على نظام غذائي واحد وكل بينقل منه فامش حابب الوضع دا.

وأوضح ” والدي عنده شركة فالحمدلله مش محتاج فلوس بعمل الموضوع دا حب بالدليل ان واخده بجانب دراستي لأن انا فالاصل بدرس بزنس .

وأضاف احمد قائلا ” ربنا بياخد من البني ادم حاجه وبيعوضه بحاجة تانيه يعني انا مثلا مش بشوف بس دي حاجه موقفتنيش بالعكس دي حاجه خلتنى اكمل واقول ان مفيش حاجه صعبه ، ناس كتير شجعتنى اولهم أهلي واصحابي والناس اللي شايفين ان بعمل حاجه مفيده ، وهدفي ان اجمع عدد من المتابعين بحيث ان الناس تبتدي تعرف معلومات مختلفه وحاجات مش مركزين عليها قبل كدا.

ِِAKmal ELnashar

صحفي وكاتب مصري

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى
Verified by MonsterInsights